Jdi na obsah Jdi na menu
 


Automoto

29. 5. 2007

JE Design Touareg: posuďte sami

Volkswagen Touareg od JE Design
foto: JE Design
Celkem 6
fotografií
 

Asi jen málokdo z motoristických fanoušků může zůstat chladný k současné tuningové scéně. Nehovoříme o českých garážových "sochařích", ale o profesionálním tuningu specializovaných firem. Třeba o německé JE Design. Volkswagen Touareg v jeho úpravě asi bude hodně diskutabilní.

Anketa

Ohodnoťte známkou dílo JE Design Touareg.

1 (55.06%)
Graf

2 (17.98%)
Graf

3 (6.18%)
Graf

4 (6.74%)
Graf

5 (14.04%)
Graf

Již hlasovalo 178 čtenářů.

12.6. 2007 14:46

Volkswagen Touareg se stal středem zájmu formy už dávno. Ukazovali jsme vám jeden hodně "ostrý" výtvor, který předním nárazníkem div neškrtal o zem. [celá zpráva] Nyní přichází firma s dalšími úpravami, které nejsou na první pohled tak radikální, ale ukázat ho sousedům asi jen tak někdo nemůže.

Touareg totiž dostal nejen dvaadvacetipalcová kola, ale také velký nástavec na přední nárazník s dvojicí mlhovek, ohromné prahy s falešnými vstupy vzduchu k brzdám či zadní nárazník s čtveřicí koncovek výfuku. Pro tuningové "fajnšmekry" je připraveno i osvětlení spodku vozu modrými diodami - proti gustu...

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.

Alespoň že JE Design se nezajímá jen o kapoty automobilů, ale také o jejich motory. Větší výkon si tak můžou zaplatit majitelé základního turbodieselu 2.5 TDI, který má po úpravě 152 kW a 460 N.m. Vznětový třílitr má poněkud menší nárůst na 165 kW a 500 N.m, ale možná proto, aby dal prostor největšímu silákovi. Vidlicový desetiválec spalující naftu ve válcích o objemu pět litrů totiž dokáže ze sebe vyždímat 259 kW a 855 N.m.

Test Volkswagenu Multivan 2.5 TDI 4Motion: pro náročné

Tento tvar karoserie zaručuje nejlepší obestavění prostoru.
foto: NOVINKY/Jan Čech
Celkem 10
fotografií
 

Mnoho lidí už si rozmyslelo koupi velkého MPV z jednoho prostého důvodu - nebylo tam dostatek místa. Přece jen ve třetí řadě sedadel je méně prostoru a převážet tam dospělé lidi bývá leckdy obtížné. Pak přijdou na řadu velké dodávky předělané na osobní přepravu. My testovali Volkswagen Multivan.

12.6. 2007 13:29

O kvalitách tohoto vozu svědčí i jeho dlouhá historie. Vždyť dnes se vyrábí už pátá generace automobilu, který začínal se jménem T5. Dnes ale nabízí pod jménem Multivan i velmi luxusní osobní verzi, která byla v našem testu navíc podpořena speciální edicí Atlantis.

Křesílka jako doma

Základem vozu je klasická "krabicovitá" konstrukce, poskytující tolik prostoru, kolik jen na daném půdorysu může. To prospívá jak nákladní, tak i osobní verzi Multivan. Zcela rovná podlaha pak zajišťuje velmi dobrý komunikační prostor a především neuvěřitelnou variabilitu. Každé sedadlo může být samostatné, nebo si můžete při koupi vozu objednat klasické lavice. My měli jejich kombinaci - dvě sedadla vpředu, dvě otočná, posuvná a vyjímatelná uprostřed a třímístnou posuvnou a vyjímatelnou lavici vzadu.

Ačkoli jsou výplně opěradel poněkud tvrdší, ani na delší vzdálenosti se člověk neunaví. Velký podíl na tom má i vzpřímené sezení. Jak jsme již napsali, střední řada sedadel se dá otáčet a z výplní boků automobilů se dá vytáhnout i stoleček.

Exkluzivní výbava je cítit i na místě spolujezdce, kde je vše, na co jsme zvyklí z osobního vozu a ještě něco přebývá. Třeba takové servootvírání pravých bočních posuvných dveří se jen tak někde nenajde a už vůbec ne vodní přídavné topení se spínacími hodinami a dálkovým ovládáním.

Tvrdší, ale ideální

Motor je klasický vznětový čtyřválec o objemu 2,5 l. Maximální výkon 128 kW zaručuje, že vůz dokáže držet krok i na německých dálnicích, 400 N.m točivého momentu pak zajistí stálý tah i do nejprudšího kopce a solidní zrychlení. Motor má tradičně tvrdší chod, ale je slyšet jen v nižších otáčkách, pak jej přehluší aerodynamický svist.

Také podvozek je výborný. Náš vůz byl vybaven navíc pohonem všech kol 4Motion, který se díky elektronice chová výrazně jinak, než třeba v Passatu. Tady reaguje rychleji a poněkud klidněji. Odpružení je dobré, jen si musí cestující zvyknout, že když je těžiště tak vysoko, budou hodně vyklepaní, protože karoserie se prostě víc kýve.

Běžte do posilovny

Zatím jsme automobil jen chválili. Nyní se tedy podíváme na drobnou, ale "těžkou" chybu, kterou jsme při testu objevili. Sedadla jsou sice pohodlná, ale jejich váha je neuvěřitelná. Samostatná sedadla váží 39 kg a jen jejich otočení je artistický výkon hodný Gustava Frištenského. Rohy sedadel se totiž o sebe zasekávají a otočit jedno sedadlo znamená tedy zároveň operovat i s druhým.

Navíc jejich vyjmutí při jejich váze je také výkon hodný legendárního českého svalovce. A to nemluvíme o zadní lavici, jejíž váha 89 kg je už pro jednoho člověka prostě nezvládnutelná.

Klidně dvě mega

Volkswagen Multivan 2.5 TDI 4Motion Atlantis není vůbec levná záležitost. Testovací model stál 1 200 112 Kč bez DPH. Je pravda, že ve výbavě měl úplně vše, co si můžete k takovému vozu vymyslet (i když v příplatkové výbavě je ještě dost kusů příslušenství). Takže kdo má o Multivan zájem, může se poohlédnout po něčem levnějším - cena začíná na 649 240 Kč bez DPH. Za tu cenu sice dostanete celkem "holý" model, ale se spoustou sedadel a místa pro cestující.

Technické údaje
Volkswagen Multivan 2.5 TDI 4Motion Atlantis
Motor
Zdvihový objem2460 ccm
Max. výkon128 kW při 3500 ot./min
Max. točivý moment400 N.m při 2000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město11,8
Mimo město7,7
Kombinace9,2
Výkony
Max. rychlost184 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod12,5 s 
Převodovka
šestistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4890 mm
Šířka1904 mm
Výška1949 mm
Rozvor3000 mm
Objem zavazadelníku1210/4525 l
Provozní hmotnost2475 kg
Ceny
Základní cena vozu649 900 Kč *
Základní cena motorizace1 131 682 Kč*
Cena testovaného modelu1 200 112 Kč*

*cena bez DPH

Facelift Saabu 9-3 není jen o vzhledu

Facelift Saabu 9-3 Sedan
foto: Saab
Celkem 7
fotografií
 

Švédská automobilka Saab omladila svůj model 9-3, který už to vyloženě potřeboval. Po faceliftu dostal vůz vzhled konceptu Aero X, nový interiér i zcela nové motory. V nabídce se objeví i pohon všech kol.

12.6. 2007 10:26

Když jsme poprvé ukazovali první fotografie faceliftu řady 9-3, ještě jsme neměli žádné informace o technických změnách, které vůz postihnou. [celá zpráva] Jenže nyní Saab uvolnil oficiální fotografie a také tiskovou zprávu, ze které se dozvídáme, že řada 9-3 projde opravdu komplexní změnou.

Už jen změna vzhledu s sebou přinesla nutnost vytvořit 70 % dílů karoserie nových. Pod kapotou se ale také změnilo mnoho součástí. Posílená je například přední náprava, úpravy však postihly i tu zadní. Především však najdete jako novou volbu i pohon všech kol XWD, pořídíte ho však pouze ve vrcholné variantě Aero s motorem 2.8 V6 Turbo.

Právě on je nyní nejsilnějším agregátem, který dává maximální výkon 206 kW. V nabídce je však i další stejně objemný zážehový agregát se 188 kW. Menší dvoulitry s přeplňováním dávají výkon 110, 129 a 147 kW.

Nový je však vznětový motor s dvoustupňovým přeplňováním turbodmychadly s označením TTiD. Výsledný výkon 134 kW doplňuje extrémně plochá křivka točivého momentu, která má vrchol ve 400 N.m. Další dvě varianty tohoto bloku motoru, ale s klasickým turbodmychadlem nabízejí výkony 88 a 110 kW.

U Saabu jsme si již zvykli na možnost i nabídky ekologických vozidel, takže ani 9-3 není výjimkou. Pro vybrané trhy nabídne motory s možností spalování ekologického paliva E85.

Světový rekord - 385 vozů Ferrari na okruhu

Světový rekord, při kterém na okruhu v Silverstone najednou jelo 385 automobilů Ferrari.
foto: Ferrari
 

Minulou sobotu se na okruhu Silverstone setkali majitelé vozů Ferrari, kteří chtěl být přítomni při zápisu do Guinessovy knihy rekordů. Na závodní dráze v jednu chvíli jelo 385 těchto vozidel se vzpínajícím se hřebcem ve znaku.

12.6. 2007 07:52

SILVERSTONE - Je nasnadě, že tato akce byla součástí oslav šedesátého výročí značky. Měla poukázat na to, že Ferrari je sice exkluzivní značka, ale majitelů a nadšenců je opravdu hodně.

:. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.

V Silverstone se na dráze za sebe seřadily vozy z různých období, cenových relací, ale všechny v perfektním stavu. Objevily se tady vozy od slavného 250 California Spyder, přes 250 GTO, super silné F40 a F50 až po poslední nekompromisní Enzo. Aby se na trať automobily vůbec vešly, musely jet ve dvojřadu s mezerou, která nemohla převyšovat dvojnásobek délky automobilu.

A pokud se ptáte na cenu všech vozidel - ta byla odhadnuta na 60 miliónů liber, což je asi 2,46 miliardy korun.

Dále budou oslavy šedesátého výročí pokračovat až do 23 června, kdy se završí velkou slavností v domovském "přístavu" všech vozů - Maranellu.

První nabídka za Jaguar - tři miliardy liber

Zůstává otázkou, pod jakým vlastníkem bude Jaguar vyrábět svůj nový model C-XF.
foto: Jaguar
 

Jak to tak vypadá, Ford se kompletně zbaví celé luxusní divize Premier Automotive Group (PAG). Sám zvažuje prodej švédského Volva, nyní přišla nabídka na koupi Jaguaru a Land Roveru. První informace hovoří o nabídce tří miliard liber, tedy asi o 126 miliardách korun.

11.6. 2007 10:53

LONDÝN - Investiční společnost Alchemy Partners se chystá předložit americké automobilové skupině Ford nabídku na odkoupení jejích luxusních britských značek Jaguar a Land Rover. Nabídka by měla znít až na tři miliardy liber (126 miliard korun), napsalo londýnské periodikum City A.M.

V rozhovoru pro list řekl manager Alchemy Jon Moulton, že "firma se opravdu velmi zajímá o koupi Jaguaru a Land Roveru". "Jaguar a Land Rover v posledních letech vylepšily svou kvalitu a my bychom se chtěli zaměřit na zmenšení produkce při zvýšení zisku a jména značky," řekl Moulton. Luxusní divize Fordu však má údajně i jiné možné zájemce, například francouzský Renault.

Vyjednává i Fiat

Ještě zajímavější je zpráva o vyjednávání Fordu a Fiatu na prodeji Jaguaru a Land Roveru. Sergio Marchionne, hlava italského podniku a Lewis Booth, šéf PAG, se prý sešli již na konci května a vyjednávali o případném odkoupení této části Fordu. Ani jedna strana se však k této věci nechtěla veřejně vyjadřovat a snad prý vydá tiskové prohlášení ještě dnes.

Ford zvažuje prodej své divize Premier Automotive Group (PAG), kam vedle Jaguaru a Land Roveru patří švédská značka Volvo. Podle City A.M. si k tomu americká firma již najala jako poradce investiční banky Goldman Sachs a Morgan Stanley.

Dalšími možnými zájemci o PAG jsou podle City A.M. Renault nebo podnikatel Dave Richards, pod jehož vedením koupilo konsorcium podporované z Kuvajtu letos v březnu od Fordu značku Aston Martin. [celá zpráva] Dalším pravděpodobným uchazečem je David James, který koupil od automobilky DaimlerChrysler práva na výrobu malých vozů Smart.

Ford má velké problémy

Automobilka Ford přistoupila k tomuto velkému výprodeji značek proto, že sama jako značka, tak i jako koncern má velké finanční problémy. Největší starosti jí dělal Jaguar, který už několik let vykazuje ztrátové výsledky. Firma z Coventry se potýká s kvalitou výroby, úbytkem zákazníků, kteří mají v průměru velmi vysoký věk a s extrémními náklady na výrobu.

Ovšem ani sám Ford na tom není nejlépe. Po odchodu Billa Forda z čela firmy [celá zpráva] se nový šéf Allan Mulally pořádně opřel do restrukturalizace. Místo plánovaného propuštění 4000 pracovníků zruší do příštího roku až 14 000 pracovních míst, prodal Aston Martin a v prodeji pokračuje.

Snaží se tak Ford vytáhnout z extrémní ztráty, která se odvíjí od nezájmu amerických zákazníků kupovat jejich vozy. Ford F-150 je sice stále nejprodávanější pick-up, ale i výroba tohoto vozu musela být na nějaký čas přerušena pro nezájem. [celá zpráva]

"Velká trojka", jak se v USA říká triumvirátu výrobců automobilů Ford-Chrysler-GM, má stále menší podíl prodaných vozů na tamním trhu. Loni to bylo jen slabě nad 50 %, letos se očekává, že Američané si koupí víc japonských, korejských a evropských značek než amerických.

Den s novým Fordem Mondeo

Proti New Edge Design není Kinetic Design tak kontroverzní.
foto: NOVINKY/Jan Čech
Celkem 7
fotografií
 

V rámci brněnského autosalonu zve každoročně Ford novináře na zajímavé jízdy se všemi modely po brněnském Autodromu i v jeho okolí. Letos se ale všechno točilo kolem jediného jména - Mondeo. Jeho novou generaci si totiž v těchto dnech již můžete objednat v prodejnách dealerů.

11.6. 2007 15:28

Automobil jistě vnese do světa segmentu C/D nový vítr. Volkswagen Passat se se svým uniformním designem může začít třást a ani další konkurenti nebudou mít nic jistého. My se o kvalitách důkladně přesvědčili především na okruhu.

Nový ze všech stran

Karoserie je pojatá v tzv. Kinetickém designu. Ten je vlastně přímým nástupcem linie New Edge, kterou jsme mohli spatřit třeba na malém "káčku" nebo třeba předchozí generaci Fordu Focus. Kinetický design má vyjadřovat dynamiku a sílu poněkud umírněnějšími prostředky. Prvními vlaštovkami byl Ford S-Max, Galaxy a nově i faceliftovaný C-Max.

Přístrojová deska má svůj základ v již zmíněném s-maxu, takže má stříbrné provedení, které je velmi efektní, vysoce kvalitní, ale již jsme u něj kritizovali špatně čitelné popisky.

Porovnání rozměrů předchozího a současného Mondea
  MinuléSoučasné
Rozvor27542850
Délka47314778
Šířka*19582078
Výška14291500

Mondeo má opravdu hodně efektní tvar, a to ve všech třech karoseriích (liftback, sedan a kombi). Vůz je delší, širší i vyšší a má i delší rozvor. To je hodně znát na prostoru pro cestující, na zadních sedadlech je citelně o nějaký ten centimetr více místa. Také zavazadelník je větší - sedan má 550 l v základu, liftback 540 a kombi 554 l.

Perfektní podvozek

Na okruhu jsme se mohli přesvědčit, že podvozek nového Fordu Mondeo je opravdu výborný. Už minulá generace měla podvozek kvalitní, zde se však jde ještě o kousek dál. Je cítit, že vůz má perfektní vedení kol v jakémkoli druhu zatáčky. To už musí být, aby se aktivovalo ESP a když už na něj dojde, nenarazí do kol silou nosorožce, ale lehce zkoriguje řidičovu nepozornost. Měli jsme možnost automobil vyzkoušet mimo okruh, a to po slušném lijáku. Ani tak jsme na něm nenašli slabinu. Možná je jen trochu méně komunikativní řízení, které však ideálně tuhne.

:. Tři varianty karoserie: (shora) liftback, sedan a kombi. (foto: Ford. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Motorů celá škála

Nejslabší pohonnou jednotkou je zážehová šestnáctistovka s 81 kW, následuje vznětová osmnáctistovka s 92 kW. Pak se nabízí škála dvoulitrových motorů: zážehový Duratec (107 kW) je jen jeden - vznětový Duratoq má však na výběr 96 kW (s automatem) a 103 kW. Na vrcholu pak je známý pětiválec o objemu 2,5 l s přeplňováním Kausch & Kopp (162 kW).

Ten byl sice na okruhu nejlepší, ale neukázal se zrovna v dramatickém světle. V nižších otáčkách měl sice plynulý, ale lehčí zátah a jeho přednosti se projevují především ve vyšších otáčkách. Je tak třeba ho pořádně "držet pod krkem", aby ukázal, co umí. Pak ale hodně rychle šplhá spotřeba nahoru a když ukazatel dojezdu na 3/4 nádrže signalizoval pouhých 210 km, s radostí jsme si přesedli do turbodieselu.

Cena není lidová

Jelikož Ford Mondeo zasahuje do celkem vysokých tříd, ani jeho cena není nijak lidová. Ta základní je stanovena na 599 990 Kč (1,6), následuje však velká díra, kdy dalším nejlevnějším vozem je 1,8 TDCi za 741 990 Kč. Cena vozu šplhá až k 983 990 Kč za kombi 2,5 Duratec. Ceník je však ještě plný různorodé příplatkové výbavy.

Mercedes bude vyrábět čtyřdveřový kabriolet

Mercedes-Benz Ocean Drive
foto: Mercedes-Benz
 

V šedesátých letech minulého století se na silnicích objevoval na silnicích poslední velký čtyřdveřový kabriolet se jménem Lincoln Continental drop-top. Éra těchto křižníků silnice však znova nastane, a to pravděpodobně v roce 2011.

11.6. 2007 13:16

Podle internetového magazínu Motor Trend začne Mercedes-Benz vyrábět svůj velký čtyřdveřový kabriolet v roce 2011. Jeho oficiální představení proběhne pravděpodobně na lednovém autosalonu v Detroitu. Základem bude koncept Ocean Drive, jenž byl k vidění na letošním americkém autosalonu. [celá zpráva]

Jednalo se o vůz, jehož technika byla převzatá z vrcholného Mercedesu S600. Pod dlouho kapotu se tak vejdou všechny vrcholné agregáty - 5,5 V8, AMG 6,2 V8 či vidlicový dvanáctiválec.

Automobil musí být precizně připraven do výroby, protože čtyři dveře znamenají velkou zátež na karoserii, která by se mohla kroutit. To by měly vyřešit nové technické finesy strukturované karoserie, jenž by síly roznášela na pevnější části vozu. Velkou neznámou také bude bezpečnost, především při bočním nárazu.

Ovšem Mercedes-Benz nebude na trhu jediným takovým vozem. Podle prvních informací se na podobném voze pracuje i u Audi, který by měl mít kódové označení A7. Je tedy jasné, ze bude vycházet z ohromného kupé, jenž má konkurovat Mercedes-Benzu CLS. To by mělo přijít v roce 2010. [celá zpráva]

Na světě již jezdí jeden milión hybridních vozů Toyota

Hybridní automobily jsou dnes především doménou Toyoty.
foto: NOVINKY/Jan Čech
 

Toyota vydala tiskovou zprávu, která potěší jistě všechny ekology světa. Japonský výrobce automobilů totiž na celé Zemi prodal jeden milión hybridních vozů, které jsou poháněny kombinací spalovacího motoru a elektromotoru.

11.6. 2007 12:08

Podle Toyota Motor Company bylo ke dni 31.5.2007 zaznamenáno přibližně 1 047 000 prodaných vozů tohoto typu. V těchto statistikách je zahrnuta jak značka Toyota, tak i její luxusní divize Lexus.

Toyota vypočítala, že vozy s hybridním pohonem se od roku 1997 do 30.4.2007 celosvětově podílely na snížení emisí plynu CO2, považovaného za příčinu globálního oteplování, přibližně o 3,5 mil. tun v porovnání se stejnou třídou vozů se spalovacím motorem podobné velikosti a výkonu.

Největším tahounem těchto prodejů je model Prius, který byl prvním velkosériově nabízeným a prodávaným automobilem této kategorie. Toyota ho uvedla na japonský trh v roce 1997 a v roce 2000 jej začala nabízet v Severní Americe, Evropě a na dalších trzích.

Zahraniční výrobu vozů s hybridním pohonem Toyota zahájila v roce 2005 v čínském Changchunu a o rok později v Kentucky ve Spojených státech.

Prodeje hlavních osobních vozů Toyota s hybridním pohonem (včetně značky Lexus)
  PriusEstima HybridAlphard HybridHarrier Hybrid (RX400h)Kluger Hybrid (Highlander Hybrid)GS450hCamry HybridLS600h / LS600hL
Japonsko 256,541,421,012,33,42,7-0,5
Zahraničí 501,173,063,66,558,3-
Celkem 757,641,421,085,267,09,358,30,5
Zdroj: TMC

Vortech Corvette Z06 pro šikovné ruce

Vortech Corvette Z06
foto: Vortech
 

Na světě je stále spousta lidí, kteří mají radši svou domácí práci. Koupit si třeba rozložené auto a v garáži si ho dát dohromady, to je ta pravá slast. A co třeba takový tuning? Nebojte - nebudeme psát o montážní pěně, dřevěných křídlech a ubroušených pístech. Tohle je profituning na profi auto, který si ovšem každý může udělat sám.

28.5. 2007 14:48

Náš recept je jednoduchý. Pořiďte si Chevrolet Corvette Z06, který ze svého sedmilitru dává výkon rovných 500 koní (373 kW při 6200 ot./min.). Tenhle pálivý základ ale ještě připepříte značkou Vortec, která je známá především díky svým kompresorům.

Takže k Z06 přidáte špetku odstředivého kompresoru, kousek mezichladiče stlačeného vzduchu, přihodíte obtokový ventil kompresoru, úchyty, vedení, dochutíte novým výkonným palivovým čerpadlem, lepšími vstřikovači a celé poprášíte powerboxem Diablo Sports na přeprogramování ECU.

:. Takhle dobře "okořeněný" motor rozpálí už při pohledu. (Foto: Vortec. Kliknutím na obrázek jej zvětšíte do původní velikosti.)

Doma to všechno dáte dohromady, natankujete benzín, dolijete olej, vodu do chladičů a jdete otestovat, co to s vámi udělá. Tenhle ďábelský domácí gulášek vám ale asi vyžene krev z obličeje, vždyť Z06 po tomhle dochucení má výkon 635 koní. Je ovšem pravda, že pohon zadních kol prostě nedokáže něco takového snést a raději vyplivne všechny newtonmetry a kilowatty na silnici bez užitku. Přebytek výkonu totiž způsobí snížení zrychlení z 0 na 60 MPH (asi 96 km/h) z 3,7 na 3,9 s. Ale letmou čtvrtmíli zvládne za opravdu parádních 11,5 s.

Test Fordu Ranger 2.5 TDCi: vyprané montérky

Ford Ranger projede skoro všude.
foto: NOVINKY/Jan Čech
Celkem 11
fotografií
 

Na našem trhu se zrovna moc pickupů neprodává. Možná je to škoda, protože mnohé z nich nabízejí opravdu slušnou dávku pohodlí, některé i sportovnější svezení a další jsou především pracanti. Kam patří Ford Ranger? Po testu bychom řekli, že k terénnímu dělníkovi má blíž, než k luxusnímu vozu.

28.5. 2007 13:05

Když jsme se poprvé svezli s Fordem Ranger v rakouských alpách, [celá zpráva] objevili jsme hodně jeho kvalit. Nová generace je sice postavena na starém základu (rám a podvozek), ale vše je odzkoušeno časem a není důvod, proč zásadně měnit. To karoserie a motor doznali změn dost zásadních. Nutno ovšem říct, že k lepšímu.

Double Cab

Testovací automobil byl ve verzi Double Cab, což znamená, že měl čtveřici klasických dveří a pět míst k sezení v interiéru. Teď však tento výrok musíme uvést na pravou míru. Čtyři dveře tu sice jsou a pět lidí se dovnitř skutečně vejde, ale nastupování a vystupování je už složitější záležitost. Zadní dveře jsou totiž o kousek užší a při vysoké stavbě vozu protáhnout nohy mezi předním a zadním sedadlem, když ještě překáží sloupek, je celkem výkon. Ale jak říká staré přísloví, "Übung macht den Meister".

Zato na předních sedadlech je komfortu více než dost. Přepracovaná přístrojová deska se hodně povedla a její užitkovo-osobní tvář je přesně to, co bychom od takového vozu čekali. Najdeme tady i takové příjemnosti, jako je vysouvací stoleček před spolujezdcem nebo v našem případě skolonoměry a kompas na středu přístrojové desky.

Co ukazuje na původní techniku a pracovní zařazení, je dvojice řadicích pák. Ta větší je klasický pětistupňový manuál, ta menší pak řadí čtyřkolku a redukční převod.

Rám a listy

Základem pro každý takový vůz by měl být pořádný tuhý žebřinový rám. Ford se této filosofie drží a dobře, že tak. Auto je nádherně tuhé. Odpružení listovými pery je překvapivě komfortní, ovšem testovací auto nemělo na korbě zatížení, což bylo dost znát. Zadek si často uskočil a v terénu na tvrdé uježděné hlíně rajtoval jako hřebec.

Řízení má vůz pohodlné, v terénu tak akorát tuhé, i když na silnici by nevadila větší degrese posilovače.

To je tah

Na autě nás ale nejvíc překvapil motor. Dvouapůllitrový čtyřválec s variabilním nastavením lopatek turbodmychadla má maximální výkon 103 kW a točivý moment 330 N.m v 1800 ot./min. Motor po naskočení je i přes moderní common rail celkem hlučný, ale postupně umlká a se zvyšující se teplotou a rychlostí už jej neslyšíte. To spíš obtěžuje aerodynamický hluk a valení pneumatik po vozovce.

Nejdřív jsme si mysleli, že pět stupňů na převodovce je málo. Jenže pak jsme jeli do terénu a tady se vážně víc nepotřebuje a cestou zpět jsme vyzkoušeli, co auto dokáže na dálnici. Popravdě řečeno, už dlouho jsme nejeli ve voze, kde by se ručička rychloměru na pětku zapřela do koncové číslice a vůz stále zrychloval.

Konečná hodnota 180 km/h dost nekoresponduje s maximální rychlostí vozu udávanou v technickém průkazu - 158 km/h. Ale dlužno dodat, že zrychlení vozu je dost vágní - na stovku zrychlí (při zařazeném zadním náhonu) za více než sedmnáct sekund.

Jízda, detaily a cena

Když bychom chtěli Ford Ranger za něco opravdu pochválit, tak by to byl vyvážený poměr jízdního komfortu na silnici a terénních schopností mimo ni. Není problém si s autem jezdit po Praze (pokud máte před domem trochu větší místo na zaparkování) a stejně tak i převézt z lesa nějaký ten kubík dříví. Ložná plocha má zvednuté bočnice o 6 cm proti minulé verzi, což se jistě cení.

Pak je tady několik detailů, které člověka potěší i zklamou. Mezi ty radostné patří konstrukce vozu, která i přes větší přiblížení vzhledu k SUV pamatuje na skutečné dělníky. Tak třeba zadní páka otevírání korby či úchyty na upevnění nákladu jsou tak velké, že se s nimi dá operovat i v rukavicích.

To, co nás moc nepotěšilo je ruční brzda, která se vytahuje vpravo pod volantem. Historická konstrukce pak nedává moc možností, jak s táhlem operovat v terénu a pomáhat si při rozjezdech.

A cena? Tak ta patří spíš do té kategorie špatných zpráv. Vůz stojí v základu 629 900 Kč vč. DPH, náš testovaný vůz ve verzi XLT Limited pak "drsných" 864 990 Kč. To konkurence bývá leckdy levnější (třeba Mitsubishi L200), nabízí lepší zrychlení, vyšší výkon motoru, ale jen málokterý konkurent je takhle výrazně zaměřen na užitnou hodnotu.

Technické údaje
Ford Ranger 2.5 TDCi XLT
Motor
Zdvihový objem2499 ccm
Max. výkon105 kW při 3500 ot./min
Max. točivý moment330 N.m při 1800 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Kombinace8,9
Výkony
Max. rychlost158 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod17,0 s 
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka5170 mm
Šířka1805 mm
Výška1744 mm
Rozvor3000 mm
Ceny
Základní cena vozu629 900 Kč
Cena testovaného vozu864 990 Kč

Půl promile v krvi v Německu až od 21 let

V Německu může s minimálním množstvím alkoholu v krvi řidit až člověk starší 21 resp. 22 let.
foto: Saemu.ch
 

Jakmile se vydáte autem do Německa, tak byste si měli uvědomit, že alkohol za volantem je v této zemi trestný. Zákon sice povoluje 0,5 promile alkoholu v krvi, ale podle nového nařízení, které v pátek schválila vláda, všichni řidiči mladší 21 let musí být úplně "čistí".

28.5. 2007 11:23

Německá vláda původně navrhovala, aby absolutní zákaz konzumace alkoholu pro řidiče platil jako dosud pouze dva roky po získání prvního řidičského oprávnění. To lze na malou motorku mít už od 16 let.

Na naléhání Spolkové rady, horní komory německého parlamentu, zastupující zájmy jednotlivých spolkových zemí, však nakonec má být "zkušební lhůta" prodloužena na 21 let a navíc stanoven minimální věk pro povolení limitu 0,5 promile alkoholu v krvi, jenž platí pro většinu řidičů nejen v Německu, ale i v dalších zemích EU.

Po uplynutí lhůty navíc musí dotyční řidiči absolvovat "nástavbový seminář", v němž opráší znalosti dopravních předpisů.

Jak je to s alkoholem za volantem v ČR
V České republice je zakázáno jakékoli požití alkoholu či jiné návykové látky před či po dobu řízení motorového vozidla. Zákon tedy doslova říká, že na českých silnicích je zakázáno "řízení vozidla ve stavu vylučujícím způsobilost, který si řidič přivodil užitím alkoholického nápoje nebo jiné návykové látky dle §22/1c zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona č. 411/2005 Sb a zákona č. 226/2006 Sb. a §201 trestního zákona. Postih je v tomto případě přičtení sedmi bodů do bodového systému, pokuta ve správním řízení 25 - 50 000 Kč, odnětí svobody až do tří let v trestním řízení a zákaz činnosti řízení všech motorových vozidel na 1-2 roky.

Spolkové země se obávaly, že bez takové úpravy by si stále více mladých šestnáctiletých lidí dělalo řidičák na malé motocykly, aby se na ně po dosažení 18 let a získání řidičského průkazu na automobil už úplný zákaz alkoholu za volantem nevztahoval. Původní návrh zákona proto doznal změny ve výboru pro dopravu Spolkového sněmu, jenž nakonec normu v nové podobě schválil.

Pokud například mladý člověk získá první řidičské oprávnění v 16 letech, bude si muset do svých 21 let, tedy pět let, počkat na dobu, kdy si bude moc dát pivo před jízdou nebo během ní. Pokud první řidičák udělá v 18 letech, dočká se za čtyři roky, tedy ve svých 22.

Porušení nového předpisu se bude trestat pokutou ve výši 125 eur (více než 3500 korun) a připsáním dvou "trestných" bodů do řidičského průkazu.

Motory BMW budou i v jiných značkách

Nejmenší motory BMW bychom mohli mít v budoucnu i za lepší peníze v jiných značkách.
foto: NOVINKY/Jan Čech
 

Automobilka BMW se rozhodla opět začít prodávat své motory ostatním značkám. První vlaštovkou je spolupráce s PSA a motor 1.6/88 kW, společné vývoje však nebudou jediným výsledkem. BMW chce motory hlavně prodávat.

Anketa

Koupili byste si čínský automobil, kdyby v něm byl kvalitní motor od BMW?

Ano (22.65%)
Graf

Ne (77.35%)
Graf

Již hlasovalo 521 čtenářů.

28.5. 2007 10:25

Kdybychom chtěli najít nejlepší motory na světě, moc dlouho bychom hledat nemuseli. Třeba pro letošní rok je korunovaným králem BMW, alespoň podle ankety Engine of the Year. [celá zpráva] Ani v minulých letech si značka nevedla vůbec špatně, takže není pochyb, že mnichovský výrobce agregáty do automobilů skutečně umí.

Jenže co z toho BMW má, když na této popularitě nevydělává. Vyrobit sto tisíc nebo milión motorů je už dost velký rozdíl. Proto se v budoucnu plánuje velká expanze.

Nečekejte však, že bychom potkali třeba v Opelu motor 5.0 V10 z M5 (resp. M6). Bavorská značka chce expandovat s malými zážehovými a vznětovými čtyřválci, které hodlá nabídnout jak evropským, tak především asijským značkám. Právě zde je totiž největší potenciál. Čínské či indické automobilky chtějí být konkurenceschopné i na náročných amerických a evropských trzích, a to by se s motory "made by BMW" mohlo dařit lépe.

Peugeot 207 CC Roland Garros: na tenis kabrioletem

Peugeot 207 CC Roland Garros
foto: Peugeot
 

Peugeot stejně jako v minulých letech sponzoruje francouzský tenisový turnaj French Open na Roland Garros a u té příležitosti připravil speciální verzi jednoho svého modelu. Letos je to Peugeot 207 CC v zářivě žluté barvě.

28.5. 2007 10:03

Přechod k nové barvě je dost zajímavý. Zatím všechny předchozí verze (a že jich bylo) měly klasickou tmavě zelenou barvu, která se dala už téměř zaměnit s tradiční British Racing Green. Žlutá barva je tedy skutečným unikátem.

Výbava vozu bude samozřejmě zase hodně "nabušená" a bude pravděpodobně obsahovat klimatizaci, nové potahy sedadel, sportovní interiér, a několik dalších doplňků. Oficiálně ještě o dovezených modelech moc nevíme. Snad jen to, že pohonnou jednotku nyní představuje šestnáctistovka s výkonem 88 kW, která pochází ze společného vývoje s BMW.

Cena vozu zatím není známa, ale vzhledem k omezené kusové sérii asi nepůjde o tradiční slevovou akci Peugeotu.