Ekonomika
Stát chce prodat Letiště Praha, slibuje si až 70 miliard
Státní podnik Letiště Praha je provozovatelem pražského ruzyňského letiště. To je největším vzdušným přístavem v nových členských zemích EU.
foto:
Slova ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS), že státní podnik Letiště Praha by měl zůstat v rukou státu, neboť jde o strategický podnik, již neplatí. Jeho náměstek Jiří Hodač totiž řekl, že stát s největší pravděpodobností podnik prodá, a to zřejmě celý. Za jednu z nejziskovějších státních firem v Česku by podle Hodače mohl stát inkasovat 60 až 70 miliard korun.
12.6. 2007 16:08 PRAHA - "Já preferuji dlouhodobý pronájem. Ruzyňské letiště je tak zásadním strategickým objektem, že by mělo zůstat v majetku státu. Může se ho však vyplatit i prodat, když zájemci nabídnou dobrou cenu," řekl v polovině března ministr. Podle Hodače ale nyní všeobecně převládá názor, že by se pražské letiště mělo bezezbytku prodat. "Už se o tom hovořilo," sdělil. Část z utržených peněz by podle něj putovala do dopravní infrastruktury.
Stát by si v nově vzniklé akciové společnosti neponechal žádný podíl. Podle Hodače se letiště bude prodávat poté, co získá pozemky pro novou vzletovou a přistávací dráhu. Ty nyní z velké části vlastní finanční skupina Penta.
Státní podnik Letiště Praha nyní prochází přeměnou na akciovou společnost, a poté jej čeká odstátnění, o kterém vláda rozhodla loni na podzim. Jakou formou se privatizace uskuteční, není zatím jisté. S privatizací počítá vláda už v roce 2008.
Letiště Praha je s loňským miliardovým čistým ziskem jedním z nejúspěšnějších podniků, které dosud patří státu. Zároveň je to největší vzdušný přístav v nových členských zemích EU. Loni jím prošlo rekordních 11,5 miliónu cestujících. Do Ruzyně nyní létá 51 aerolinií, které zajišťují spojení do 120 měst po celém světě. Ruzyňské letiště zaměstnává 2255 lidí.
Halu na výrobu převodovek postaví Hyundai do podzimu
S budováním převodovky začala automobilka Hyundai v Nošovicích 21. března. Stavbaři od té doby vztyčili hrubý skelet včetně ocelové střechy.
foto: Již na podzim má být hotova stavba první z výrobních hal, převodovkárny, automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Od října pak v převodovkárně začne instalace výrobních technologií. Naprostá většina stavebních prací v areálu bude hotova do konce roku.
12.6. 2007 15:37
NOŠOVICE - Na staveništi v Nošovicích to řekli novinářům zástupci automobilky Hyundai s tím, že v této době se již staví všechny výrobní objekty. "Ke konci května objem prostavěných peněz dosáhl 54,5 miliónu eur, tj. 1,53 mld. korun," sdělil mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.
Převodovkárna, která se začala stavět 21. března jako první z výrobních hal, již má vztyčený hrubý skelet, včetně ocelové střechy, nyní se dělají vnitřní vestavby, technologické rozvody a opláštění střechy.
Pilíře již mají vztyčeny všechny výrobní objekty. Na stavbě převodovkárny, lisovny, karosárny, lakovny, montážní haly, energetického centra a infrastruktury nyní pracují asi dvě stovky stavebních dělníků, kteří používají 50 jeřábů a vysokozdvižných plošin. Zemní práce dokončuje přibližně 30 mechanismů.
Montovna mít přes 100 tisíc metrů čtverečních
Největším objektem v areálu bude montážní hala, která bude mít až 106 tisíc metrů čtverečních. Technologicky a stavebně nejsložitější je lakovna. Jako poslední bude letos v říjnu zahájena stavba administrativní budovy.
Pozastavena je nyní stavba části dešťové kanalizace, kvůli níž se Hyundai dostal do sporu s Ekologickým právním servisem (EPS), protože s úsekem stavby firma začala, aniž by vyčkala souhlasu stavebního úřadu s provedením změny ohlášení stavby.
"Čekáme na to, až budou zpracovány tři znalecké posudky, které zadávala agentura CzechInvest. Zadání pro znalce jsme s EPS odsouhlasili asi před dvěma týdny," uvedl právník HMMC Petr Michník s tím, že EPS a Hyundai svěřily zadání posudku CzechInvestu, protože ho považují za nezávislého partnera. Vaněk řekl, že sporný úsek je asi 100 metrů dlouhý, přičemž celkem bude mít dešťová kanalizace v areálu délku kolem devět kilometrů.
S instalací výrobních technologií chce investor začít v lednu 2008, montáž a spouštění technologických zařízení bude plynule přecházet ve zkušební provoz tak, aby počátkem října 2008 začala zkušební výroba.
Halu na výrobu převodovek postaví Hyundai do podzimu
S budováním převodovky začala automobilka Hyundai v Nošovicích 21. března. Stavbaři od té doby vztyčili hrubý skelet včetně ocelové střechy.
foto: Již na podzim má být hotova stavba první z výrobních hal, převodovkárny, automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Od října pak v převodovkárně začne instalace výrobních technologií. Naprostá většina stavebních prací v areálu bude hotova do konce roku.
12.6. 2007 15:37
NOŠOVICE - Na staveništi v Nošovicích to řekli novinářům zástupci automobilky Hyundai s tím, že v této době se již staví všechny výrobní objekty. "Ke konci května objem prostavěných peněz dosáhl 54,5 miliónu eur, tj. 1,53 mld. korun," sdělil mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.
Převodovkárna, která se začala stavět 21. března jako první z výrobních hal, již má vztyčený hrubý skelet, včetně ocelové střechy, nyní se dělají vnitřní vestavby, technologické rozvody a opláštění střechy.
Pilíře již mají vztyčeny všechny výrobní objekty. Na stavbě převodovkárny, lisovny, karosárny, lakovny, montážní haly, energetického centra a infrastruktury nyní pracují asi dvě stovky stavebních dělníků, kteří používají 50 jeřábů a vysokozdvižných plošin. Zemní práce dokončuje přibližně 30 mechanismů.
Montovna mít přes 100 tisíc metrů čtverečních
Největším objektem v areálu bude montážní hala, která bude mít až 106 tisíc metrů čtverečních. Technologicky a stavebně nejsložitější je lakovna. Jako poslední bude letos v říjnu zahájena stavba administrativní budovy.
Pozastavena je nyní stavba části dešťové kanalizace, kvůli níž se Hyundai dostal do sporu s Ekologickým právním servisem (EPS), protože s úsekem stavby firma začala, aniž by vyčkala souhlasu stavebního úřadu s provedením změny ohlášení stavby.
"Čekáme na to, až budou zpracovány tři znalecké posudky, které zadávala agentura CzechInvest. Zadání pro znalce jsme s EPS odsouhlasili asi před dvěma týdny," uvedl právník HMMC Petr Michník s tím, že EPS a Hyundai svěřily zadání posudku CzechInvestu, protože ho považují za nezávislého partnera. Vaněk řekl, že sporný úsek je asi 100 metrů dlouhý, přičemž celkem bude mít dešťová kanalizace v areálu délku kolem devět kilometrů.
S instalací výrobních technologií chce investor začít v lednu 2008, montáž a spouštění technologických zařízení bude plynule přecházet ve zkušební provoz tak, aby počátkem října 2008 začala zkušební výroba.
Průmysl šlape, jeho tempo zrychlilo na 14 procent
Tahounem průmyslové výroby jsou tradičně tuzemské atomobilky.
foto: Český průmysl si drží rychlé tempo. Jeho meziroční růst průmyslové výroby v dubnu zrychlil na 14 procent a pokračoval tak již čtvrtý měsíc za sebou. Tahouny jsou především výroba aut a elektrických a optických přístrojů. Oznámil to Český statistický úřad.
12.6. 2007 09:47
PRAHA - Průměrná měsíční nominální mzda v dubnu byla 20 414 Kč a meziročně vzrostla o 8,8 procenta. Průměrná hodinová mzda byla 145,6 Kč a zvýšila se o 6,8 procenta. Produktivita práce v průmyslu vzrostla o 10,8 procenta, hodinová produktivita byla vyšší o 9,5 procenta.
Průměrný počet zaměstnanců v průmyslu se v dubnu meziročně zvýšil o 2,5 procenta, firmy tak zaměstnaly více než 28 tisíc nových pracovníků. Nejvíce jich nově přijaly v produkci pryžových a plastových výrobků, ve výrobě elektrických a optických přístrojů a ve strojírenském průmyslu. Stejně jako v březnu se propouštělo v textilním průmyslu a těžbě energetických surovin.
Nové zakázky průmyslových podniků ve vybraných odvětvích v dubnu dosáhly 149,6 miliardy korun v běžných cenách. Z toho na zakázky ze zahraničí připadalo 97,1 miliardy korun. Meziroční přírůstek nových zakázek činil stejně jako v březnu 6,3 procenta, objednávky ze zahraničí se zvýšily o 13,6 procenta.
V 27 zemích EU vzrostl březnový index průmyslové produkce po očištění od vlivu počtu pracovních dnů podle Eurostatu meziročně o 3,9 procenta. Z členských států, za které byly údaje dostupné, se nejvíce zvýšil v Polsku o 13,6 procenta, na Slovensku o 12,6 procenta a ve Slovinsku o 11,5 procenta. Nejvíce, o 8,5 procenta, klesl v Lotyšsku.
Stavebnictví si drží dvouciferné tempo růstu
foto: Stavební výroba sice v dubnu trochu zpomalila, i tak si ale udržela dvouciferný růst. Meziroční růst ve stálých cenách v dubnu činil 17,6 procenta. V březnu letošního roku stavebnictví vzrostlo o 26,4 procenta, a to především díky příznivému počasí.
12.6. 2007 09:35
PRAHA - Ve srovnání s předchozím měsícem dubnová stavební produkce očištěná od sezonních vlivů klesla o 0,3 procenta. Po vyloučení vlivu pracovních dní, v dubnu byl jeden pracovní den navíc, vzrostlo stavebnictví meziročně o 15,9 procenta.
Růstu stejně jako v minulých měsících pomohlo teplé počasí, nízká srovnávací základna z minulého roku a poptávka po stavebních pracích.
Vydaných stavebních povolení ubylo
Stavební úřady v dubnu vydaly 8919 stavebních povolení, to představuje meziroční pokles o 8,1 procenta. K tomu zřejmě přispěl nový nový stavební zákon platný od ledna 2007, který nově upravuje problematiku vydávání stavebních povolení.
Mnohé stavby, na které se dosud vztahovalo stavební povolení stačí teď jen ohlásit. Podle nového zákona se dají stavět stavby menšího rozsahu i bez ohlášení. Navíc se nabízí možnost takzvaného zkráceného řízení za pomoci autorizovaného inspektora.
V dubnu stavební úřady také povolily výstavbu 3169 bytů. Z toho novou výstavbou vznikne 2733 bytů a změnou dokončených staveb 436 bytů. Orientační hodnota nově povolených bytů v bytových domech byla 7,3 miliardy korun.
Benzín nezlevní ani po prázdninách
Čerpací stanice v Hranicích na Moravě
foto: Ceny benzínu, které se u některých čerpacích stanic pohybují už nad hranicí 33 korun za litr, se jen tak nesníží. Odborníci totiž i v dlouhodobějším horizontu očekávají stagnaci či ještě mírné zdražování. Od září se navíc budou do benzínu přimíchávat biopaliva, která mohou cenu litru nejprodávanějšího Naturalu 95 zvýšit až o další desítky haléřů.
12.6. 2007 03:57
PRAHA - "Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]
Biopaliva od září
Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.
Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO), od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.
Strach ze zavření Družby je předčasný
Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.
Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.
Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.
Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.
Benzín nezlevní ani po prázdninách
Čerpací stanice v Hranicích na Moravě
foto: Ceny benzínu, které se u některých čerpacích stanic pohybují už nad hranicí 33 korun za litr, se jen tak nesníží. Odborníci totiž i v dlouhodobějším horizontu očekávají stagnaci či ještě mírné zdražování. Od září se navíc budou do benzínu přimíchávat biopaliva, která mohou cenu litru nejprodávanějšího Naturalu 95 zvýšit až o další desítky haléřů.
12.6. 2007 03:57
PRAHA - "Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]
Biopaliva od září
Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.
Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO), od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.
Strach ze zavření Družby je předčasný
Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.
Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.
Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.
Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.
Stát chce prodat Letiště Praha, slibuje si až 70 miliard
Státní podnik Letiště Praha je provozovatelem pražského ruzyňského letiště. To je největším vzdušným přístavem v nových členských zemích EU.
foto:
Slova ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS), že státní podnik Letiště Praha by měl zůstat v rukou státu, neboť jde o strategický podnik, již neplatí. Jeho náměstek Jiří Hodač totiž řekl, že stát s největší pravděpodobností podnik prodá, a to zřejmě celý. Za jednu z nejziskovějších státních firem v Česku by podle Hodače mohl stát inkasovat 60 až 70 miliard korun.
12.6. 2007 16:08 PRAHA - "Já preferuji dlouhodobý pronájem. Ruzyňské letiště je tak zásadním strategickým objektem, že by mělo zůstat v majetku státu. Může se ho však vyplatit i prodat, když zájemci nabídnou dobrou cenu," řekl v polovině března ministr. Podle Hodače ale nyní všeobecně převládá názor, že by se pražské letiště mělo bezezbytku prodat. "Už se o tom hovořilo," sdělil. Část z utržených peněz by podle něj putovala do dopravní infrastruktury.
Stát by si v nově vzniklé akciové společnosti neponechal žádný podíl. Podle Hodače se letiště bude prodávat poté, co získá pozemky pro novou vzletovou a přistávací dráhu. Ty nyní z velké části vlastní finanční skupina Penta.
Státní podnik Letiště Praha nyní prochází přeměnou na akciovou společnost, a poté jej čeká odstátnění, o kterém vláda rozhodla loni na podzim. Jakou formou se privatizace uskuteční, není zatím jisté. S privatizací počítá vláda už v roce 2008.
Letiště Praha je s loňským miliardovým čistým ziskem jedním z nejúspěšnějších podniků, které dosud patří státu. Zároveň je to největší vzdušný přístav v nových členských zemích EU. Loni jím prošlo rekordních 11,5 miliónu cestujících. Do Ruzyně nyní létá 51 aerolinií, které zajišťují spojení do 120 měst po celém světě. Ruzyňské letiště zaměstnává 2255 lidí.
Halu na výrobu převodovek postaví Hyundai do podzimu
S budováním převodovky začala automobilka Hyundai v Nošovicích 21. března. Stavbaři od té doby vztyčili hrubý skelet včetně ocelové střechy.
foto: Již na podzim má být hotova stavba první z výrobních hal, převodovkárny, automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Od října pak v převodovkárně začne instalace výrobních technologií. Naprostá většina stavebních prací v areálu bude hotova do konce roku.
12.6. 2007 15:37
NOŠOVICE - Na staveništi v Nošovicích to řekli novinářům zástupci automobilky Hyundai s tím, že v této době se již staví všechny výrobní objekty. "Ke konci května objem prostavěných peněz dosáhl 54,5 miliónu eur, tj. 1,53 mld. korun," sdělil mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.
Převodovkárna, která se začala stavět 21. března jako první z výrobních hal, již má vztyčený hrubý skelet, včetně ocelové střechy, nyní se dělají vnitřní vestavby, technologické rozvody a opláštění střechy.
Pilíře již mají vztyčeny všechny výrobní objekty. Na stavbě převodovkárny, lisovny, karosárny, lakovny, montážní haly, energetického centra a infrastruktury nyní pracují asi dvě stovky stavebních dělníků, kteří používají 50 jeřábů a vysokozdvižných plošin. Zemní práce dokončuje přibližně 30 mechanismů.
Montovna mít přes 100 tisíc metrů čtverečních
Největším objektem v areálu bude montážní hala, která bude mít až 106 tisíc metrů čtverečních. Technologicky a stavebně nejsložitější je lakovna. Jako poslední bude letos v říjnu zahájena stavba administrativní budovy.
Pozastavena je nyní stavba části dešťové kanalizace, kvůli níž se Hyundai dostal do sporu s Ekologickým právním servisem (EPS), protože s úsekem stavby firma začala, aniž by vyčkala souhlasu stavebního úřadu s provedením změny ohlášení stavby.
"Čekáme na to, až budou zpracovány tři znalecké posudky, které zadávala agentura CzechInvest. Zadání pro znalce jsme s EPS odsouhlasili asi před dvěma týdny," uvedl právník HMMC Petr Michník s tím, že EPS a Hyundai svěřily zadání posudku CzechInvestu, protože ho považují za nezávislého partnera. Vaněk řekl, že sporný úsek je asi 100 metrů dlouhý, přičemž celkem bude mít dešťová kanalizace v areálu délku kolem devět kilometrů.
S instalací výrobních technologií chce investor začít v lednu 2008, montáž a spouštění technologických zařízení bude plynule přecházet ve zkušební provoz tak, aby počátkem října 2008 začala zkušební výroba.
Halu na výrobu převodovek postaví Hyundai do podzimu
S budováním převodovky začala automobilka Hyundai v Nošovicích 21. března. Stavbaři od té doby vztyčili hrubý skelet včetně ocelové střechy.
foto: Již na podzim má být hotova stavba první z výrobních hal, převodovkárny, automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Od října pak v převodovkárně začne instalace výrobních technologií. Naprostá většina stavebních prací v areálu bude hotova do konce roku.
12.6. 2007 15:37
NOŠOVICE - Na staveništi v Nošovicích to řekli novinářům zástupci automobilky Hyundai s tím, že v této době se již staví všechny výrobní objekty. "Ke konci května objem prostavěných peněz dosáhl 54,5 miliónu eur, tj. 1,53 mld. korun," sdělil mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.
Převodovkárna, která se začala stavět 21. března jako první z výrobních hal, již má vztyčený hrubý skelet, včetně ocelové střechy, nyní se dělají vnitřní vestavby, technologické rozvody a opláštění střechy.
Pilíře již mají vztyčeny všechny výrobní objekty. Na stavbě převodovkárny, lisovny, karosárny, lakovny, montážní haly, energetického centra a infrastruktury nyní pracují asi dvě stovky stavebních dělníků, kteří používají 50 jeřábů a vysokozdvižných plošin. Zemní práce dokončuje přibližně 30 mechanismů.
Montovna mít přes 100 tisíc metrů čtverečních
Největším objektem v areálu bude montážní hala, která bude mít až 106 tisíc metrů čtverečních. Technologicky a stavebně nejsložitější je lakovna. Jako poslední bude letos v říjnu zahájena stavba administrativní budovy.
Pozastavena je nyní stavba části dešťové kanalizace, kvůli níž se Hyundai dostal do sporu s Ekologickým právním servisem (EPS), protože s úsekem stavby firma začala, aniž by vyčkala souhlasu stavebního úřadu s provedením změny ohlášení stavby.
"Čekáme na to, až budou zpracovány tři znalecké posudky, které zadávala agentura CzechInvest. Zadání pro znalce jsme s EPS odsouhlasili asi před dvěma týdny," uvedl právník HMMC Petr Michník s tím, že EPS a Hyundai svěřily zadání posudku CzechInvestu, protože ho považují za nezávislého partnera. Vaněk řekl, že sporný úsek je asi 100 metrů dlouhý, přičemž celkem bude mít dešťová kanalizace v areálu délku kolem devět kilometrů.
S instalací výrobních technologií chce investor začít v lednu 2008, montáž a spouštění technologických zařízení bude plynule přecházet ve zkušební provoz tak, aby počátkem října 2008 začala zkušební výroba.
Průmysl šlape, jeho tempo zrychlilo na 14 procent
Tahounem průmyslové výroby jsou tradičně tuzemské atomobilky.
foto: Český průmysl si drží rychlé tempo. Jeho meziroční růst průmyslové výroby v dubnu zrychlil na 14 procent a pokračoval tak již čtvrtý měsíc za sebou. Tahouny jsou především výroba aut a elektrických a optických přístrojů. Oznámil to Český statistický úřad.
12.6. 2007 09:47
PRAHA - Průměrná měsíční nominální mzda v dubnu byla 20 414 Kč a meziročně vzrostla o 8,8 procenta. Průměrná hodinová mzda byla 145,6 Kč a zvýšila se o 6,8 procenta. Produktivita práce v průmyslu vzrostla o 10,8 procenta, hodinová produktivita byla vyšší o 9,5 procenta.
Průměrný počet zaměstnanců v průmyslu se v dubnu meziročně zvýšil o 2,5 procenta, firmy tak zaměstnaly více než 28 tisíc nových pracovníků. Nejvíce jich nově přijaly v produkci pryžových a plastových výrobků, ve výrobě elektrických a optických přístrojů a ve strojírenském průmyslu. Stejně jako v březnu se propouštělo v textilním průmyslu a těžbě energetických surovin.
Nové zakázky průmyslových podniků ve vybraných odvětvích v dubnu dosáhly 149,6 miliardy korun v běžných cenách. Z toho na zakázky ze zahraničí připadalo 97,1 miliardy korun. Meziroční přírůstek nových zakázek činil stejně jako v březnu 6,3 procenta, objednávky ze zahraničí se zvýšily o 13,6 procenta.
V 27 zemích EU vzrostl březnový index průmyslové produkce po očištění od vlivu počtu pracovních dnů podle Eurostatu meziročně o 3,9 procenta. Z členských států, za které byly údaje dostupné, se nejvíce zvýšil v Polsku o 13,6 procenta, na Slovensku o 12,6 procenta a ve Slovinsku o 11,5 procenta. Nejvíce, o 8,5 procenta, klesl v Lotyšsku.
Stavebnictví si drží dvouciferné tempo růstu
foto: Stavební výroba sice v dubnu trochu zpomalila, i tak si ale udržela dvouciferný růst. Meziroční růst ve stálých cenách v dubnu činil 17,6 procenta. V březnu letošního roku stavebnictví vzrostlo o 26,4 procenta, a to především díky příznivému počasí.
12.6. 2007 09:35
PRAHA - Ve srovnání s předchozím měsícem dubnová stavební produkce očištěná od sezonních vlivů klesla o 0,3 procenta. Po vyloučení vlivu pracovních dní, v dubnu byl jeden pracovní den navíc, vzrostlo stavebnictví meziročně o 15,9 procenta.
Růstu stejně jako v minulých měsících pomohlo teplé počasí, nízká srovnávací základna z minulého roku a poptávka po stavebních pracích.
Vydaných stavebních povolení ubylo
Stavební úřady v dubnu vydaly 8919 stavebních povolení, to představuje meziroční pokles o 8,1 procenta. K tomu zřejmě přispěl nový nový stavební zákon platný od ledna 2007, který nově upravuje problematiku vydávání stavebních povolení.
Mnohé stavby, na které se dosud vztahovalo stavební povolení stačí teď jen ohlásit. Podle nového zákona se dají stavět stavby menšího rozsahu i bez ohlášení. Navíc se nabízí možnost takzvaného zkráceného řízení za pomoci autorizovaného inspektora.
V dubnu stavební úřady také povolily výstavbu 3169 bytů. Z toho novou výstavbou vznikne 2733 bytů a změnou dokončených staveb 436 bytů. Orientační hodnota nově povolených bytů v bytových domech byla 7,3 miliardy korun.
Benzín nezlevní ani po prázdninách
Čerpací stanice v Hranicích na Moravě
foto: Ceny benzínu, které se u některých čerpacích stanic pohybují už nad hranicí 33 korun za litr, se jen tak nesníží. Odborníci totiž i v dlouhodobějším horizontu očekávají stagnaci či ještě mírné zdražování. Od září se navíc budou do benzínu přimíchávat biopaliva, která mohou cenu litru nejprodávanějšího Naturalu 95 zvýšit až o další desítky haléřů.
12.6. 2007 03:57
PRAHA - "Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]
Biopaliva od září
Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.
Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO), od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.
Strach ze zavření Družby je předčasný
Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.
Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.
Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.
Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.
Benzín nezlevní ani po prázdninách
Čerpací stanice v Hranicích na Moravě
foto: Ceny benzínu, které se u některých čerpacích stanic pohybují už nad hranicí 33 korun za litr, se jen tak nesníží. Odborníci totiž i v dlouhodobějším horizontu očekávají stagnaci či ještě mírné zdražování. Od září se navíc budou do benzínu přimíchávat biopaliva, která mohou cenu litru nejprodávanějšího Naturalu 95 zvýšit až o další desítky haléřů.
12.6. 2007 03:57
PRAHA - "Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]
Biopaliva od září
Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.
Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO), od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.
Strach ze zavření Družby je předčasný
Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.
Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.
Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.
Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.
Stát chce prodat Letiště Praha, slibuje si až 70 miliard
Státní podnik Letiště Praha je provozovatelem pražského ruzyňského letiště. To je největším vzdušným přístavem v nových členských zemích EU.
foto:
Stát chce prodat Letiště Praha, slibuje si až 70 miliard
foto:
Slova ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS), že státní podnik Letiště Praha by měl zůstat v rukou státu, neboť jde o strategický podnik, již neplatí. Jeho náměstek Jiří Hodač totiž řekl, že stát s největší pravděpodobností podnik prodá, a to zřejmě celý. Za jednu z nejziskovějších státních firem v Česku by podle Hodače mohl stát inkasovat 60 až 70 miliard korun.
12.6. 2007 16:08PRAHA - "Já preferuji dlouhodobý pronájem. Ruzyňské letiště je tak zásadním strategickým objektem, že by mělo zůstat v majetku státu. Může se ho však vyplatit i prodat, když zájemci nabídnou dobrou cenu," řekl v polovině března ministr. Podle Hodače ale nyní všeobecně převládá názor, že by se pražské letiště mělo bezezbytku prodat. "Už se o tom hovořilo," sdělil. Část z utržených peněz by podle něj putovala do dopravní infrastruktury.
Stát by si v nově vzniklé akciové společnosti neponechal žádný podíl. Podle Hodače se letiště bude prodávat poté, co získá pozemky pro novou vzletovou a přistávací dráhu. Ty nyní z velké části vlastní finanční skupina Penta.
Státní podnik Letiště Praha nyní prochází přeměnou na akciovou společnost, a poté jej čeká odstátnění, o kterém vláda rozhodla loni na podzim. Jakou formou se privatizace uskuteční, není zatím jisté. S privatizací počítá vláda už v roce 2008.
Letiště Praha je s loňským miliardovým čistým ziskem jedním z nejúspěšnějších podniků, které dosud patří státu. Zároveň je to největší vzdušný přístav v nových členských zemích EU. Loni jím prošlo rekordních 11,5 miliónu cestujících. Do Ruzyně nyní létá 51 aerolinií, které zajišťují spojení do 120 měst po celém světě. Ruzyňské letiště zaměstnává 2255 lidí.
Halu na výrobu převodovek postaví Hyundai do podzimu
foto:
Již na podzim má být hotova stavba první z výrobních hal, převodovkárny, automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Od října pak v převodovkárně začne instalace výrobních technologií. Naprostá většina stavebních prací v areálu bude hotova do konce roku.
12.6. 2007 15:37
NOŠOVICE - Na staveništi v Nošovicích to řekli novinářům zástupci automobilky Hyundai s tím, že v této době se již staví všechny výrobní objekty. "Ke konci května objem prostavěných peněz dosáhl 54,5 miliónu eur, tj. 1,53 mld. korun," sdělil mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.
Převodovkárna, která se začala stavět 21. března jako první z výrobních hal, již má vztyčený hrubý skelet, včetně ocelové střechy, nyní se dělají vnitřní vestavby, technologické rozvody a opláštění střechy.
Pilíře již mají vztyčeny všechny výrobní objekty. Na stavbě převodovkárny, lisovny, karosárny, lakovny, montážní haly, energetického centra a infrastruktury nyní pracují asi dvě stovky stavebních dělníků, kteří používají 50 jeřábů a vysokozdvižných plošin. Zemní práce dokončuje přibližně 30 mechanismů.
Montovna mít přes 100 tisíc metrů čtverečních
Největším objektem v areálu bude montážní hala, která bude mít až 106 tisíc metrů čtverečních. Technologicky a stavebně nejsložitější je lakovna. Jako poslední bude letos v říjnu zahájena stavba administrativní budovy.
Pozastavena je nyní stavba části dešťové kanalizace, kvůli níž se Hyundai dostal do sporu s Ekologickým právním servisem (EPS), protože s úsekem stavby firma začala, aniž by vyčkala souhlasu stavebního úřadu s provedením změny ohlášení stavby.
"Čekáme na to, až budou zpracovány tři znalecké posudky, které zadávala agentura CzechInvest. Zadání pro znalce jsme s EPS odsouhlasili asi před dvěma týdny," uvedl právník HMMC Petr Michník s tím, že EPS a Hyundai svěřily zadání posudku CzechInvestu, protože ho považují za nezávislého partnera. Vaněk řekl, že sporný úsek je asi 100 metrů dlouhý, přičemž celkem bude mít dešťová kanalizace v areálu délku kolem devět kilometrů.
S instalací výrobních technologií chce investor začít v lednu 2008, montáž a spouštění technologických zařízení bude plynule přecházet ve zkušební provoz tak, aby počátkem října 2008 začala zkušební výroba.
Halu na výrobu převodovek postaví Hyundai do podzimu
foto:
Již na podzim má být hotova stavba první z výrobních hal, převodovkárny, automobilky Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. Od října pak v převodovkárně začne instalace výrobních technologií. Naprostá většina stavebních prací v areálu bude hotova do konce roku.
12.6. 2007 15:37
NOŠOVICE - Na staveništi v Nošovicích to řekli novinářům zástupci automobilky Hyundai s tím, že v této době se již staví všechny výrobní objekty. "Ke konci května objem prostavěných peněz dosáhl 54,5 miliónu eur, tj. 1,53 mld. korun," sdělil mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Vaněk.
Převodovkárna, která se začala stavět 21. března jako první z výrobních hal, již má vztyčený hrubý skelet, včetně ocelové střechy, nyní se dělají vnitřní vestavby, technologické rozvody a opláštění střechy.
Pilíře již mají vztyčeny všechny výrobní objekty. Na stavbě převodovkárny, lisovny, karosárny, lakovny, montážní haly, energetického centra a infrastruktury nyní pracují asi dvě stovky stavebních dělníků, kteří používají 50 jeřábů a vysokozdvižných plošin. Zemní práce dokončuje přibližně 30 mechanismů.
Montovna mít přes 100 tisíc metrů čtverečních
Největším objektem v areálu bude montážní hala, která bude mít až 106 tisíc metrů čtverečních. Technologicky a stavebně nejsložitější je lakovna. Jako poslední bude letos v říjnu zahájena stavba administrativní budovy.
Pozastavena je nyní stavba části dešťové kanalizace, kvůli níž se Hyundai dostal do sporu s Ekologickým právním servisem (EPS), protože s úsekem stavby firma začala, aniž by vyčkala souhlasu stavebního úřadu s provedením změny ohlášení stavby.
"Čekáme na to, až budou zpracovány tři znalecké posudky, které zadávala agentura CzechInvest. Zadání pro znalce jsme s EPS odsouhlasili asi před dvěma týdny," uvedl právník HMMC Petr Michník s tím, že EPS a Hyundai svěřily zadání posudku CzechInvestu, protože ho považují za nezávislého partnera. Vaněk řekl, že sporný úsek je asi 100 metrů dlouhý, přičemž celkem bude mít dešťová kanalizace v areálu délku kolem devět kilometrů.
S instalací výrobních technologií chce investor začít v lednu 2008, montáž a spouštění technologických zařízení bude plynule přecházet ve zkušební provoz tak, aby počátkem října 2008 začala zkušební výroba.
Průmysl šlape, jeho tempo zrychlilo na 14 procent
foto:
Český průmysl si drží rychlé tempo. Jeho meziroční růst průmyslové výroby v dubnu zrychlil na 14 procent a pokračoval tak již čtvrtý měsíc za sebou. Tahouny jsou především výroba aut a elektrických a optických přístrojů. Oznámil to Český statistický úřad.
12.6. 2007 09:47
PRAHA - Průměrná měsíční nominální mzda v dubnu byla 20 414 Kč a meziročně vzrostla o 8,8 procenta. Průměrná hodinová mzda byla 145,6 Kč a zvýšila se o 6,8 procenta. Produktivita práce v průmyslu vzrostla o 10,8 procenta, hodinová produktivita byla vyšší o 9,5 procenta.
Průměrný počet zaměstnanců v průmyslu se v dubnu meziročně zvýšil o 2,5 procenta, firmy tak zaměstnaly více než 28 tisíc nových pracovníků. Nejvíce jich nově přijaly v produkci pryžových a plastových výrobků, ve výrobě elektrických a optických přístrojů a ve strojírenském průmyslu. Stejně jako v březnu se propouštělo v textilním průmyslu a těžbě energetických surovin.
Nové zakázky průmyslových podniků ve vybraných odvětvích v dubnu dosáhly 149,6 miliardy korun v běžných cenách. Z toho na zakázky ze zahraničí připadalo 97,1 miliardy korun. Meziroční přírůstek nových zakázek činil stejně jako v březnu 6,3 procenta, objednávky ze zahraničí se zvýšily o 13,6 procenta.
V 27 zemích EU vzrostl březnový index průmyslové produkce po očištění od vlivu počtu pracovních dnů podle Eurostatu meziročně o 3,9 procenta. Z členských států, za které byly údaje dostupné, se nejvíce zvýšil v Polsku o 13,6 procenta, na Slovensku o 12,6 procenta a ve Slovinsku o 11,5 procenta. Nejvíce, o 8,5 procenta, klesl v Lotyšsku.
Stavebnictví si drží dvouciferné tempo růstu
foto:
Stavební výroba sice v dubnu trochu zpomalila, i tak si ale udržela dvouciferný růst. Meziroční růst ve stálých cenách v dubnu činil 17,6 procenta. V březnu letošního roku stavebnictví vzrostlo o 26,4 procenta, a to především díky příznivému počasí.
12.6. 2007 09:35
PRAHA - Ve srovnání s předchozím měsícem dubnová stavební produkce očištěná od sezonních vlivů klesla o 0,3 procenta. Po vyloučení vlivu pracovních dní, v dubnu byl jeden pracovní den navíc, vzrostlo stavebnictví meziročně o 15,9 procenta.
Růstu stejně jako v minulých měsících pomohlo teplé počasí, nízká srovnávací základna z minulého roku a poptávka po stavebních pracích.
Vydaných stavebních povolení ubylo
Stavební úřady v dubnu vydaly 8919 stavebních povolení, to představuje meziroční pokles o 8,1 procenta. K tomu zřejmě přispěl nový nový stavební zákon platný od ledna 2007, který nově upravuje problematiku vydávání stavebních povolení.
Mnohé stavby, na které se dosud vztahovalo stavební povolení stačí teď jen ohlásit. Podle nového zákona se dají stavět stavby menšího rozsahu i bez ohlášení. Navíc se nabízí možnost takzvaného zkráceného řízení za pomoci autorizovaného inspektora.
V dubnu stavební úřady také povolily výstavbu 3169 bytů. Z toho novou výstavbou vznikne 2733 bytů a změnou dokončených staveb 436 bytů. Orientační hodnota nově povolených bytů v bytových domech byla 7,3 miliardy korun.
Benzín nezlevní ani po prázdninách
foto:
Ceny benzínu, které se u některých čerpacích stanic pohybují už nad hranicí 33 korun za litr, se jen tak nesníží. Odborníci totiž i v dlouhodobějším horizontu očekávají stagnaci či ještě mírné zdražování. Od září se navíc budou do benzínu přimíchávat biopaliva, která mohou cenu litru nejprodávanějšího Naturalu 95 zvýšit až o další desítky haléřů.
12.6. 2007 03:57
PRAHA - "Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]
Biopaliva od září
Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.
Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO), od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.
Strach ze zavření Družby je předčasný
Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.
Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.
Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.
Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.
Benzín nezlevní ani po prázdninách
foto:
Ceny benzínu, které se u některých čerpacích stanic pohybují už nad hranicí 33 korun za litr, se jen tak nesníží. Odborníci totiž i v dlouhodobějším horizontu očekávají stagnaci či ještě mírné zdražování. Od září se navíc budou do benzínu přimíchávat biopaliva, která mohou cenu litru nejprodávanějšího Naturalu 95 zvýšit až o další desítky haléřů.
12.6. 2007 03:57
PRAHA - "Nyní očekávám spíše stagnaci cen, na velkoobchodních trzích ceny v poslední době už moc nahoru nešly. Rozhodně ale ceny benzínu nebudou klesat," řekl Právu analytik společnosti Colosseum Štěpán Pírko. Podle společnosti CCS stál v pondělí litr Naturalu 95 30,39 Kč, nafta se prodávala za 28,11 Kč za litr. [celá zpráva]
Biopaliva od září
Biopaliva by se v Česku měla začít přimíchávat do pohonných hmot od 1. září. Počítá s tím novela zákona o ochraně ovzduší, kterou ve čtvrtek podpořil Senát. Normu ještě musí podepsat prezident.
Do motorové nafty se mají přimíchávat dvě procenta metylesteru řepkového oleje (MEŘO), od 1. ledna 2009 toto množství vzroste na 4,5 procenta.
Přimíchávání biopaliv sníží podle ministra životního prostředí Martina Bursíka (SZ) závislost země na dodávkách ropy a zároveň zvýší podíl obnovitelných zdrojů. Pomůže také zemědělcům uplatnit jejich produkci.
Strach ze zavření Družby je předčasný
Podle odborníků zatím není nutné obávat se ruské hrozby, že zavře ropovod Družba, který zásobuje mimo jiné Českou republiku, Polsko a Slovensko.
Moskva uspíšila práce na stavbě náhradního ropovodu, jenž obejde Bělorusko a ruskou ropu bude přepravovat do vlastního baltského přístavu Primorsk, odkud bude transportována tankery na Západ.
Pokud ropovod Družba skutečně vyschne, bude Polsko odkázáno na kupování dražší ropy dopravované loďmi. Ruský naftový monopol Transněfť navrhl postavit odbočku do Primorsku po lednovém sporu s Běloruskem. Rozepře o tranzitní poplatky a cla narušila tok ruské ropy přes Družbu do střední a západní Evropy a poškodila pověst Ruska jako spolehlivého dodavatele energie. Ředitel Transněfti Semjon Vajnštok však listu řekl, že společnost nechce uzavřít Družbu. "Ropovod do Primorsku má pouze dát naftařům na výběr," uvedl.
Jaroslav Pantůček, ředitel společnosti MERO, která ropovody v ČR provozuje, však Právo ujistil, že není čeho se obávat. "Naši obyvatelé mohou být v klidu. Ropovod, který by posílil dodávky do Primorsku, se bude stavět ještě asi dva roky. Přeprava ropy ropovody je rychlejší a spolehlivější než tankery. Baltské moře navíc asi na čtyři měsíce v roce zamrzá, a tak by bylo nutné použít ledoborce či speciálně upravené tankery," řekl Právu Pantůček. Dodal, že Rusové dobře vědí, že Česko má případně k dispozici možnost zásobování ropou přes ropovod Ingolstadt z Německa. "Rusové tak budou mít zájem vést ropu spíše přes Družbu," řekl Pantůček.
Jižní větve ropovodu by se tak ruské aktivity neměly dotknout. Pro případ, že by se tak přesto stalo, již MERO spolupracuje s Ukrajinou.